سلامت

راه‌هایی برای خداحافظی با درد

درد دارید؟ قرص‌های مسکن را کنار بگذارید

مجله آنلاین دیفرمگ-در جهان حدود ۳۰ یا ۴۰ نفر هستند که به دلیل نوع اختلالات ژنتیکی حس درد را نمی‌فهمند اما قاعدتاً شما جزو این گروه نیستید و بخشی از زندگی ماهانه شما کنار آمدن با دردهاست. درد شما ممکن است تیز باشد یا مبهم و گنگ، جایش در یک نقطه متمرکز باشد یا در بخشی از بدنتان پراکنده باشد. به‌هرحال این دردها شمارا اذیت می‌کنند و باید راهی برای کنار آمدن و برطرف کردن آن پیدا کنید. این مطلب به شما کمک می‌کند با راه‌هایی ساده بسیاری از دردهایتان را برطرف کنید.

خانم‌ها، فوراً سراغ مسکن‌ها نروید

دکتر دانیال چرکین، فوق تخصص درد در مرکز ملی تحقیقات کانادا می‌گوید: سردرد و دردهای پشت، گردن، شانه و زانو شایع‌ترین دردهاست، البته در خانم‌ها باید دردهای مرتبط با سیکل قاعدگی را هم متذکر شد. برخی مطالعات نشان می‌دهد بروز درد در زنان بیشتر از مردان است البته آن‌ها در مقابل درد مقاوم‌تر هستند. نخستین کاری که در زمان بروز درد می‌کنید چیست احتمالاً استفاده از داروهای مسکن، داروهای در این مورد کمک‌کننده هستند اما واقعاً راه‌حل قطعی نیستند. دکتر آندرو برتانولی، فوق تخصص بیماری‌های اعصاب مرکزی، عضو انجمن دردهای مزمن و آمریکا می‌گوید: بیشتر مطالعات انجام‌شده حاکی از این است که مسکن‌ها فقط بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از شدت درد می‌خواهند درواقع به همین دلیل است که باید به دنبال درمان‌های جایگزین و طبیعی برای دردهایمان باشیم در اینجا چند شیوه مناسب برای درمان دردهای شایع را متذکر می‌شویم.

ماساژ به‌عنوان درمان درد پشت

به‌طورمعمول ۱۰ درصد از مردم جامعه از درد پشت و کمر به‌طور مزمن شکایت دارند، (این مشکل در خانم‌ها شایع‌تر از آقایان است) حالت‌های مزمنی مثل روماتیسم و پوکی‌استخوان و یک فعالیت شدید ناگهانی مثل بلند کردن یک وزنه سنگین می‌تواند باعث این حالت شود. این دردها روی کیفیت زندگی شغلی یا تحصیل تأثیر می‌گذارند و برای همین برطرف کردن آن می‌تواند نتایج مثبت زیادی برای شما داشته باشد. مطالعات جدید نشان داده استفاده از ماساژ در دردهای مزمن پشت و کمر می‌تواند به‌اندازه استفاده از داروهای مسکن مؤثر باشد. افرادی که یک روز در میان تحت ماساژ درمانی مخصوص کمر قرار می‌گیرند پس از ۱۰ هفته نسبت به کسانی که همین درد رادارند کمتر احساس درد کرده و کمتر هم به علت این بیماری نیاز به بستری شدن در خانه پیدا می‌کنند.

ماساژ درمانی
درد دارید؟ قرص‌های مسکن را کنار بگذارید

متوسط استفاده از مسکن‌ها هم در این گروه پایین‌تر است و آن‌ها راحت‌تر فعالیت‌های روزانه و شغلی خود را انجام می‌دهند حاکی. دکتر چرکین می‌گوید: «این مطالعه نشان می‌دهد، ماساژ می‌تواند یک بخش مهم از روند درمان دردهای مزمن کمر و پشت باشد.برخی نظریه‌ها حاکی از این است که ماساژ می‌تواند سیستم عصبی مرکزی را آرام کند و باعث کاهش احساس بروز درد شود.»

راه بروید

درد زانو

معمولاً انسان‌ها زیاد به زانوهایشان توجه نمی‌کنند تا وقتی‌که ناگهان دردی تیز و شدید حین راه رفتن یا بالا رفتن از پله به سراغ آن‌ها بیاید. علت‌های متعددی برای زانودرد وجود دارد یکی از آن‌ها حرکت‌های ورزشی شدید بدون گرم کردن مناسب است و دیگری حرکت ناگهانی خلاف جهت معمول، گاهی هم‌وزن بسیار زیاد ممکن است دردهای شدید زانو را باعث شود. اگر دچار درد مزمن زانو هستید ورزش کردن به‌طور منظم (مثل راه رفتن) می‌تواند به کاهش درد کمک کند، زیرا ورزش کردن باعث تقویت عضلات و تاندون‌هایی که در اطراف مفصل هستند و از آن حمایت می‌کنند می‌شود، در ضمن میزان جریان خون مفصل هم با ورزش متناسب افزایش پیداکرده و این به روند بهبود کمک می‌کند.

راه بروید
درد زانو

دکتر یاکوب تیت بلام، نویسنده کتاب «علت اصلی، درمان اصلی» می‌گوید: « اگر به دلیل زانودرد سطح فعالیت‌هایتان را کاهش دهید آن‌وقت روند بهبود زانویتان را به تعویق انداخته‌اید. بهترین کار این است که یک پد گرمایی یا کیسه آب گرم را ۱۰ دقیقه قبل از شروع تمرین روی زانویتان بگذارید و سپس آرام شروع به راه رفتن کنید، باید با سرعت کم و آرام راه رفتن را شروع کنید تا با حرکت منظم زانو از درد آن بکاهید.»

درد زانو
شنا کردن

اگر حتی با راه رفتن آهسته در نرم هم دچار درد زانو می‌شوید می‌توانید از شنا کردن به‌عنوان گزینه جایگزین استفاده کنید برخی مطالعات نشان داده افرادی که ۶ هفته به‌طور منظم شنا کرده‌اند درد کمتری در زانوی خود احساس می‌کنند و برگشت آن‌ها به زندگی عادی پس از آسیب دیدن زانویشان سریع‌تر است.

مکمل‌ها معجزه می‌کنند

درد مفاصل

مفاصل متورم قرمزرنگ نه‌تنها دردناک هستند بلکه می‌توانند زندگی معمول شمارا مختل کنند. بیماری آرتریت مفصل اصلی‌ترین علت درمان‌های مکمل در آمریکاست. مشکلات مفصلی ناشی از چسبیدن استخوان‌ها به هم و تخریب استخوانی و نیز روماتیسم مفصلی علت‌های اصلی درد مفاصل هستند.

درمان طبیعی

برای دردهای مفاصلی همه سراغ قرص‌های مسکن می‌روند اما شاید رفتن به سراغ راه‌های طبیعی بهتر باشد. دکتر تیت بلام می‌گوید: «مؤثرترین دارو برای دردهای مزمن مفصلی گروه داروهای التهابی غیراستروئیدی مثل بروفن و… است، که این قرص‌ها علت مرگ بیش از ۱۵۰۰ نفر در هرسال به علت ابتلا به زخم‌های گوارشی است، درحالی‌که شما با خوردن مکمل‌های حاوی گلوکز آمین سولفات و متیل سولفوتیل متال می‌توانید به تقویت بافت مفصلی خودتان کمک کنید. شما می‌توانید مکمل‌های حاوی این ۳ ماده را ۳ بار در هفته مصرف کرده و نتایج مثبت آن را بعد از ۲ ماه مشاهده کنید.

مصرف مکمل

مطالعات نشان داده افرادی که این ۲ ماده طبیعی را برای ۶ هفته ۳ بار در روز مصرف کرده‌اند دردهای مفصلی در آن‌ها ۸۰ درصد کاهش‌یافته است.

شانه درمانی با استفاده از دیوار

درد شانه

مفصل شانه نسبت به تمام فصل های دیگر بدن دامنه حرکتی بیشتری دارند. دکتر ایرونیگ رافائل می‌گوید: «این دامنه حرکت وسیع احتمال آسیب دیدن و دچار مشکل شدن مفصل شانه را بیشتر می‌کند، یک حرکت خلاف جهت حین بازی یا فشار زیاد حین انجام تمرینات قدرتی یا حتی پایین آوردن یک شیء سنگین از جایی می‌تواند باعث آسیب دیدن مفصل شانه و درد شدید آن شود.»

درمان طبیعی
درد شانه

دکتر رافائل می‌گوید: «اگر مفصل شانه‌تان به دلیل فعالیت دردناک است حرکت کششی می‌تواند از سفتی عضلات در تاندون‌ها بکاهد. یکی از شیوه‌های حرکت کششی شانه این است که در فاصله یک متری کنج ۲ دیوار بایستید و کف هر دو دستتان را روی یکی از دیوارها بگذارید، سپس خودتان را به سمت جلو باسر خوابیده بکشید تا مفصل شانه شما کشیده شود. این کار را برای ۱۰ ثانیه انجام بدهید سپس ۲۰ ثانیه استراحت کنید و مجدداً همین حرکت را تکرار کنید.»

خوب نفس بکشید

دردسر و گردن

حدود ۲۵ درصد از مردم یک جامعه طی ۳ ماه حداقل یک‌بار سردرد شدید را تجربه می‌کنند و حدود ۱۵ درصد از مردم جامعه دچار سردردهای مزمن هستند. گاهی علت سردردها مشکلات عصبی و رشته‌های عصبی است و گاه به‌سادگی مشکلات عضلانی یا استخوان‌های گردن باعث بروز این دردها می‌شوند.

درمان طبیعی
نفس کشیدن
درمان طبیعی

استرس عامل ترشح آدرنالین در بدن است. آدرنالین باعث تنفس سطحی و سفتی عضلات گردن می‌شود که می‌تواند باعث سردرد شود. گذاشتن یک کمپرس گرم روی عضلات گردن آن‌ها را آرام می‌کند و می‌تواند درد را کاهش دهد. راه‌های آرام‌بخش مثل تنفس عمیق باعث کاهش آدرنالین و کاهش سفتی عضلات گردن و درنتیجه کاهش سردرد شما می‌شود. زمانی که احساس کردید عضلات گردن شما گرفته و سردرد به سراغتان آمده سعی کنید به یک‌چیز خوب فکر کن و نفس‌های عمیق بکشید.

 

برچسب ها

دیگر پست‌های دیفرمگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن