روانشناسی‌

مدیریت اخلاق جنسی در فرزندان

پرورش صحیح اخلاق جنسی در کودکان

مجله ایده و آموزش دیفرمگ- روانشناسی فرزند و والدین-در این دوره از زمانه به دلیل بلوغ‌های زودرس در فرزندان و همچنین رسانه‌هایی همچون صفجات اجتماعی در دنیای مجازی منجر شده تا بیشتر از زمان‌های گذشته آشنا کردن فرزندان با مقوله اخلاق جنسی دشوارتر شود. نظام تربیتی اسلام، برنامه‌های دقیقی برای مهار میل جنسی دارد.

ازآنجاکه این میل فطری در شخصیت عبادی انسان اثر به سزایی دارد؛ اسلام بر مهار آن پافشاری می‌کند و موجبات پاک‌دامنی و عفت آدمی را فراهم می‌آورد.البته اسلام اصلاح رفتار جنسی برای افراد بالغ را مهم‌تر می‌داند چراکه افراد بالغ در خانواده، سرمشق رفتار جنسی کودکان‌اند و بر رفتار و شخصیت جنسی فرزندان تأثیر می‌گذارند.
اصلاح رفتار جنسی، مجموعه ایی از برنامه‌ها و تدابیر و قواعد پیش‌گیرنده و یا درمان‌کننده درزمینهٔ مسائل جنسی است که برای اصلاح و تغییر رفتار جنسی به کار می‌رود.

اصلاح رفتار جنسی به‌منزله عمل عبادی

مربیان با فعالیت‌های مربوط به تربیت جنسی، شخصیت مسلمان را پاس می‌دارند و او را به تعادل روانی-رفتاری می‌رسانند و با حلال و حرام امور جنسی آشنا می‌کنند. پس این کار، عملی عبادی به شمار می‌آید و اگر مربیان مسلمان به این امر نپردازند، گناهکارند و باید در برابر خداوند بزرگ پاسخگو باشند و در صورت اهتمام به آن پاداش می‌گیرند. اصلاح رفتار جنسی به‌وسیله مربیان به  دلایل زیر ضروری است:

الف)عدم آگاهی پدران، مادران و مربیان مسلمان از قواعد اسلامی تربیت جنسی

ب)کج‌رفتاری‌های جنسی در کودکان و نوجوانان که پدران و مادران فردا هستند و ممکن است به دلیل ناهنجاری‌های رفتار جنسی آنان نسل آینده نیز تباه شود

ج) رشد و پرورش پاک‌دامنی و ایجاد ملکات اخلاقی

به 2 روش اسلام برای تحقق تربیت درست جنسی در کودکان و نوجوانان، به والدین کمک می‌کند:

۱ـ بهبود نگرش بزرگ‌سالان به رفتار جنسی

۲ـ رنگ معنوی و عبادی بخشین به رفتار جنسی در نگاه بزرگ‌سالان

پرورش صحیح اخلاق جنسی در کودکان
پرورش صحیح اخلاق جنسی در کودکان

برنامه‌های اصلاح رفتار جنسی

برای اصلاح رفتار جنسی  افراد، می‌توان از دو روش زیر استفاده کرد:

۱ـ اصلاح وراثتی
۲ـ اصلاح محیطی

قواعد عملی که برای اصلاح رفتار جنسی از راه محیط باید اعمال شود بیشتر پیشگیرانه است. این قواعد عبارت‌اند از:

۱- آموزش هنجارهای شرعی به کودک ممیز

۲- اجازه گرفتن برای وارد شدن به محل استراحت پدر و مادر

۳- رعایت اصول پوشش از سوی پدر، مادر و فرزند

۴- پوشیده داشتن رفتار جنسی، به‌ویژه عمل زناشویی از کودک

۵- جدا کردن بستر و اتاق‌خواب فرزندان

۶- تأمین خانه مناسب برای زندگی

۷- دورنگه داشتن کودک از هرگونه عامل برانگیزنده جنسی، مثل نشاندن دختربچه روی زانوی فرد بیگانه، خودداری پدر و مادر از معاشقه در حضور کودک، پرهیز افراد بالغ از بوسیدن کودکان جنس مخالف و ممیز، نخوابیدن کودکان در زیر روانداز واحد، پرهیز از آراستن پسر به لباس زنان

۸- توجه کافی به پدیده بلوغ زودرس

۹- راهنمایی کودک ممیز برای بهره‌وری درست از وقت خود و دور داشتن کودک از پرداختن به اموری که برانگیزنده میل جنسی است

۱۰- آشنا کردن کودک با امور حرام و حلال درزمینهٔ مسائل جنسی

۱۱- ازدواج در اولین فرصت ممکن
به‌طور حتم با مدنظر قرار دادن موارد بالا و انجام آن‌ها خواهیم توانست رفتاری مطلوب و معقول را به فرزندانمان آموزش داده و آن‌ها را در مسیر رشد و کمال یاری دهیم.

اصلاح وراثتی به طرق زیر قابل‌اجراست:
روش نخست

روش نخست

اصلاح وراثتی به طرق زیر قابل‌اجراست:
۱ـ گزینش همسر خوب: فراخوانی اسلام به این کار، ازآن‌روست که ازدواج در تشکیل خانواده و تعیین ویژگی‌های شخصیتی افراد بسیار دخیل است، چراکه حالت مزاجی، عقلی و جسمی پدر و مادر در فرزندشان مؤثر می‌افتد. بنابراین اسلام از ازدواج‌های بدون تأمل و شتاب‌زده بر حذر می‌دارد و از دختر و پسر می‌خواهد پیش از گزینش کسی برای ازدواج، درباره او خوب تحقیق کند تا بعد پشیمان نشود.
۲ـ شروط و آداب هم‌بستری: اسلام برای پاکی روحی، عقلی و جسمی پدر و مادر در موقع انعقاد نطفه، دستورها و هنجارهایی دارد که رعایت آن‌ها سلامت فرزندان را تأمین می‌کند.
۳ـ شیر دادن: شیر نقش برجسته‌ای در رشد شیرخوار دارد و این تأثیرگذاری از دو طریق است ویژگی‌های شخصیتی و خوراک شیر دهنده.

روش دوم

روش دوم معطوف به اصلاح محیط است که پیش از اشاره به آن، پاره ایی از ملاحظات درخور توجه است:
الف) این قواعد برای دوره کودکی دوم، بلوغ و نوجوانی است و مبین اهمیت تربیت جنسی در اسلام است.
ب) این قواعد هم جنبه پیشگیرانه دارد و هم جنبه درمانی؛ بنابراین مربی مسلمان می‌تواند از این قواعد برای تربیت در کودکی دوم بهره گیرد و مانع گرفتاری کودک به نابهنجاری جنسی شود و نیز می‌تواند پس از بلوغ و نوجوانی برای درمان نابهنجاری رفتار جنسی نوجوان از آن‌ها سود ببرد.
ج)این قواعد تنها، در صورتی برای خانواده و جامعه دارای اثر مثبت است که همگی برای اجرای آن‌ها در زندگی بکوشند. اما اگر پاره ایی از نهادهای اجتماعی از این کار سرباز زنند، رسیدن به هدف دشوار می‌شود. بااین‌حال اهمیت ندادن برخی نهادها به این مهم عذری برای سرباززدن دیگران از انجام دادن آن‌ها می‌شود.
د)لازمه اجرای این قواعد، رعایت اصل تفاوت‌های فردی در فرآیند تربیت است، به‌ویژه تفاوت‌های میان دختران و پسران.

 

از طريق
تربیت جنسی کودکان و نوجوانان با تاکید بر اندیشه‌های اسلامی ـ علی رستمی
منبع
bahejab
برچسب ها

دیگر پست‌های دیفرمگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن