سلامت

سرعتى ها چاق ميشوند

راحت ترين راه براى لاغرى

شاید علت چاقی شما سرعت شماست

مجله آنلاين ديفرمگهمه ی ما این کار را انجام می‌دهیم سرکار درحالی‌که حجم انبوه کار پیش ماست، غذا هم می‌خوریم یا در خانه، در حال تماشای تلویزیون یا انجام کارهای خانه تند بشقاب غذایمان را تمام می‌کنیم. حتی گاهی پیش‌آمده که در حين رانندگى خيلى سريع يك ساندويچ را تمام کرده‌ایم اما اگر از این عادت‌ها داريد دست نگه‌دارید، به نفع شماست که این عادت خودتان را کنار بگذاريد.

احتمالاً برای شما هم پیش‌آمده، که سريع غذاخورده‌اید دچار دل‌درد یا مشکلات گوارشی شوید اما يك دلیل دیگر هم برای كنار گذاشتن عادت “تند غذا خوردن” وجود دارد. مطالعات جدید نشان داده افرادی که غذا می‌خورند نسبت به افرادی که با سرعت معمولی غذا می‌خورند BMI  بیشتری پیدا می‌کنند و هم دور کمر آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. یعنی در یک‌کلام اين گروه  هم اضافه پیدا می‌کند و هم تناسب‌اندام خود را از دست می‌دهند.

در مطالعه‌ای که در دانشگاه هاروارد انجام‌شده است ٢٥٠٠ زن  موردبررسی قرار گرفتند، سرعت غذا خوردن آن‌ها به گروه‌های «بسیار آهسته»، «آهسته»،  «متوسط» ، «نسبتاً سريع» و «بسيار سريع» تقسیم شد و درنهایت پس از یک سال مشخص شد که به‌رغم داشتن رژیم غذایی یکسان، زنانى که بسیار سریع غذا می‌خوردند ۲.۷ درصد BMI بیشتری نسبت به افرادی که با سرعت آهسته يا بسیار آهسته غذا می‌خورند پیدا کردند.

٤٠ بار بجويد

هر لقمه را ۴۰ بار بجويد. نتایج مطالعات اخیر نشان داده افرادی که هر لقمه غذا را ۴۰ بار می‌جوند به نسبت به کسانی که هر لقمه غذا را ۱۵ بار می‌جوند ۱۲ درصد کمتر کالری جذب می‌کنند. شاید ازنظر شما مشکل باشد که هر لقمه نوع غذا با ۴۰ بار بجويد اما اگر هم این کار را نمی‌کنید، حداقل تعداد جویدن لقمه‌هایتان را بیشتر کنید. یادتان باشد که یک قاشق غذا را باید حداقل ۱۵ بار بجويد این در حالی است که بسیاری از افراد با ۷ یا ۸ با جویدن یک‌لقمه غذا آن را می‌بلعد.

آهسته ها زودتر سير مى شوند

 

در مطالعه ديگرى كه توسط مركز تحقيقات ملى تغذيه امريكا و دانشگاه ويرجينيا انجام شد ٣٠ دانشجوى داوطلب تحت بررسى قرار گرفتند. كالرى غذاى اين گروه كاملاً دقيق بررسى می‌شد و سپس به‌وسیله دستگاه‌های مخصوص، ميزان كالرى جذب‌شده آن‌ها ثبت می‌شد و درنهایت مشخص شد كه در اين گروه اگر سرعت غذا خوردن كاهش يابد در هر وعده غذايى ٧٠ كالرى كمتر جذب بدن می‌شود، جالب اينكه احساس سيرى درزمانی که آهسته غذا بخوريد، با خوردن حجم كمترى از غذا ايجاد خواهد شد و درواقع پس از يك هفته مشخص شد، در افرادى كه سرعت غذا خوردن خود را به‌طور مشخص كاهش داده‌اند ميل به غذا خوردن ماهش يافته و حجم غذاى معمول آن‌ها هم ١٠ درصد نسبت به گذشته كم می‌شود.
يك ساعت كنار بشقاب خود بگذاريد
سرعتى ها چاق ميشوند
سرعتى ها چاق ميشوند

دكتر استفانى مه يرز، متخصص تغذيه بالينى در مركز تحقيقاتى دانافارور در بوستون امريكا كه يكى از پزشكان مشاور در تحقيقات دانشگاه هاروارد بوده است، می‌گوید: «به‌طور متوسط، در یک انسان حدود ۲۰ دقیقه پس از شروع غذا خوردن پیام سیری در مغز شکل می‌گیرد اما مشکل بسیاری از انسان‌ها این است که به اسرعت غذا می‌خورند، درواقع قبل از این‌که احساس سیری در آن‌ها شکل بگیرد و مغز پیام سیر شدن را صادر کند بیشتر از حد موردنیاز بدن خود غذا می‌خورند.

اگر سرعت غذا خوردن خود را بسیار آهسته کنید ناگهان متوجه می‌شوید که با کمتر غذا خوردن هم سیر می‌شوید.»

توصیه ما این است، برای آنکه با سرعت غذا نخورید یک ساعت کنار بشقاب خود بگذارید و دائماً به آن نگاه کنید.

 

 

منبع
پريونشن، ترجمه: دكتر امير صدرى
برچسب ها

دیگر پست‌های دیفرمگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن